Momo: kommentar kring Q2 rapporten

Momo, min lilla kinesiska pärla har verkligen svävat mellan högt och låg det senaste. Q1 var en strålande rapport men marknaden valde ändå att straffa den. All time high vid öppning för att sedan dyka nästan 20% på en vecka. Aktien har sedan dess klättrat upp till nytt ATH men det kom att ändra sig vid veckans rapport. Q2 var inte en lika bra rapport men fortfarande över konsensus. Trots det valde marknaden än en gång att straffa aktien med ett fall på 20% under en och samma dag. Konsensus var på omsättning på $283-288 miljoner medan den kom in på 312 miljoner. Vinst per aktie låg estimaten på $0,32 medan resultatet var på $0,35. Men det är inget att Momo reagerar starkt vid rapportdagen och jag vet inte riktigt varför. Bloomberg har tagit fram en graf:

Momo första dag efter rapport

Oavsett hur resultatet i rapporten så har marknaden reagerat väldigt lustigt vid flera tillfällen. Efter att kollat igenom rapporten snabbt och såg sedan att den låg -10% i förmarknaden så tänkte jag att jag skulle hugga till men det tog inte många minuter innan jag var 5% back och efter ett tag 10%. Snittade ner mig under kvällen för att minska smällen för oavsett så tycker jag det är en överreaktion med 15-20%.

Moln på himmeln

Även om omsättningen och vinst per aktie slog estimaten så var de inte lika högt ställda som innan. Man hade skruvat ner på dem lite i jämförelse med tidigare då man hintat om det i Q1. Men vad är det då som folk är oroliga för denna gången? För om jag var helt frågande vid Q1 rapporten så är jag inte lika frågande idag. Även om jag agera väldigt mycket dagen som rapporten kom (finns en läxa att lära sig där). Tittar vi på medlems antalet ser det fint ut:

Både aktiva och betalande har visat en fin ökning det senaste. Senaste kvartalet ökade aktiva medlemmar med 7% jämfört med 5% förra kvartalet och betalande med 14% jämfört med 3% kvartalet innan. Great eller? Se nytt inlägg. Det är det men det har inte kommit gratis. Även om de hintat om ökade kostnader vid telekonferensen vid Q1 rapporten så är det en annan sak att se det. Det skulle pumpas in mer pengar i marknadsföring och varumärkesstärkande aktiviteter. Men om vi tittar på faktiska kostnaden av medlemsökningen så får vi svaret på vad som oroar folk.

Som vi kan se på de blåa staplarna hade Momo en fin utveckling på vinst per aktiv användare fram till Q4 2016 men efter det har det börjat sjunka lite. Det i sig kan verka naturligt men det gör ju folk oroliga då Momo är långt ifrån lågt värderat. Mycket av värderingen är attraktiv på grund av tillväxt som ger ett lågt PEG tal. Man får inte glömma att trots det stora raset så har aktien stigit nästan 100% i år. Det som oroar folk är ju främst den orangea linjen. Det blir dyrare och dyrare att värva medlemmar och därför oroar man sig ifall tillväxten av aktiva användare inte ökar tillräckligt. När det kommer till internetbolag så är MAU (monthly active users) en av de viktigaste värderna (bara ta Snapchat som exempel. Tillväxten av MAU är inte imponerande). Förändringen mellan Q4 2016 och Q1 2017 är inget oroväckande medan den mellan Q1 och Q2 är. Men det är svårt att dra för många slutsatser på ett kvartal. I rapporten beskriver VD:n kostnaderna med följande anledning:

The increase was primarily attributable to: (a) an increase
in revenue sharing with the broadcasters related to our live video service and virtual gift recipients; (b)
increase in marketing and promotional expenses to enhance our brand awareness, attract users and
promote the live video service; (c) an increase in personnel related costs including share-based
compensation expenses as a result of the Company
s rapidly expanding talent pool; (d) an increase in
fees to payment channels resulting from a higher volume of cash collection through such channels;
and (e) increased infrastructure related spending, such as bandwidth costs and server depreciation
costs, driven by more functions introduced on Momo
s platform.

A är en naturlig del av verksamheten. Momo är knappast ensam och hade höga marginaler jämfört med konkurrenterna. Tycker den var väntad. B hade de redan flaggat för och den kostnaden tror jag är mer tillfällig än permanent. Något de själv prata lite om i telefonkonferensen. De ska fokusera mindre på brand awareness utan fokusera på intag av medlemmar utifrån ROI perspektiv. C vet jag inte vad man ska säga om. Det beror helt på hur stor del den var. Men den i sig ser jag väl som naturlig med. D vet jag för lite om och E prata de också om att de håller på att optimera och ju fler kunder desto bättre läge är man att förhandla pris. Men Q3-Q4 får avgöra om kostnaderna ökar i samma takt. En ökning på 41% mellan kvartalen är för mycket men då stod försäljning och marknadsföring för en ökning på 103%.

Framtiden

Vad gör jag nu då? Jag tycker det är svårt att dömma bolaget på ett kvartal. Bolaget växer fortfarande och antalet användare ökar i ett område som förväntas ha en rasande tillväxtfas. Bolaget har ca 20 miljoner användare som kommer via 3:e partsbolag som de inte redovisar i MAU. Den förväntas öka med. Det är inte som att det inte finns fler att hämta i Kina. Med ett ROI fokuserad marknadsföring tror jag att vi kan se en ökning av vinst per aktiv medlem. Det är då viktigt att intag av fler användare fortsätter i den stadiga takt som de nu visat.

Dessutom lägger mycket fokus på att förbättra plattformen för att underlätta onboarding för nya medlemmar och retention för att behålla dem. Trots mycket marknadsföring så har de sett en organisk tillväxt av användare så det känns tryggt. Korta videos a la Snapchat ökar i popularitet något de märkt. Där har de haft en ökning på 57% när det kommer till dagligt användande av tjänsten.

Vad bolaget är värt vet jag inte men jag tycker det är fel att dra för många slutsatser på ett kvartal. Speciellt då vi inte har mycket att jämföra med då livestreaming inte hade slagit igenom på samma sätt 2016. Ett år sedan stod den delen för 56% av intäkterna idag är det 83%. Eftersom bolaget själv ser att det är där de ökar mest så är det också förväntningar att deras omsättning ska ökas med den.

Därför har bolaget också höjt estimaten för Q3 som de tror kommer landa någonstans mellan $337-342 miljoner dollar en ökning kring 8-10% jämfört med Q2. Momo har överträffat de tidigare kvartalen både deras egna estimat och analytikernas och jag tror de kommer göra samma igen. Efter lyssnat på allt de planerat göra och gjort i och med plattformsuppgraderingen till version 8 så tror jag man kan förvänta sig någonstans mellan 350-355 miljoner dollar. Det mer intressanta är kostanderna och ökning av medlemmarna.

Med tanke på Q4 alltid varit deras starkaste kvartalet så är jag optimistisk och tror på att vi landar kring 390-400 miljoner i Q4 det vill säga en årsomsättning på 1,327 miljarder dollar. På det så tror jag man kan vänta sig en vinst per aktie på ca 1,7-1,8 dollar. Då hamnar vi på dagens nivå på ett P/E tal på 21-22. Det i sig tycker jag är lågt för ett bolag med fin tillväxt även om den må vara lite stagnerande.

Man får inte glömma att Momo är ett innovativt bolag. Från att Q3 2015 varit ett tinder till att nu mindre än två år breddat och slagit sig in på live streaming marknaden som nu står för 83% av intäkterna. Finns inget som säger att de inte kan göra liknande igen. För även om det är tillväxten i det segmentet är minst sagt imponerande så växter alla andra segment med.

Är inte så skrämd utan tror vi kommer se liknande mönster som vid Q1 att den kommer sakta men säkert krypa tillbaka till nivåer kring 43-45 inom ett kvartal. Men om historien stämmer så kanske man ska ha lite krut till Q3 rapporten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *